Lekcja 8

W tej lekcji nauczysz się:

W zakresie słownictwa

  • Dni tygodnia/miesiące/pory roku
  • Pogoda
  • Czas wolny / sport

W zakresie gramatyki:

  • Liczebniki porządkowe
  • Daty
  • Czasowniki modalne / bezokolicznik


    Popatrz na kalendarz Thomasa i posłuchaj dialogu

    T:Adrian, du er flink med datamaskiner, ikke sant?
    A:Det kan man si.
    T:Jeg har problemer med å installere en ny programvare.
    A:Hva slags programvare?
    T:En programvare for arkitekter.
    A:Jeg skjønner. Jeg kan komme og se på det. Når har du tid? Mandag kanskje?
    T:Nei, på mandag har jeg en time hos tannlegen klokka halv seks.
    A:Hva med tirsdag?
    T:På tirsdag handler jeg mat med kona mi. Men onsdag er OK.
    A: Fint, da kommer jeg på …
    T: Nei…………på onsdag spiller jeg basketball med min venn Bjørn.
    A:Hva gjør du på torsdag?
    T:Ingenting, egentlig
    A:Er du sikker? Da kommer jeg på torsdag. Er klokka 6 OK?
    T:Ja.


    Det kan man si.
    Można tak powiedzieć.
     
    installere en programvare
    zainstalować oprogramowanie
     
    hva slags
    jaki, jakiego typu
     
    jeg skjønner
    Rozumiem.
     
    tid
    czas
     
    en time
    tutaj:wizyta
     
    en lege
    lekarz
     
    en tannlege
    dentysta
     
    ingenting
    nic
     
    egentlig
    właściwie
     

     
    DNI TYGODNIA

    poniedziałek
    mandag
    wtorek
    tirsdag
    środa
    onsdag
    czwartek
    torsdag
    piątek
    fredag
    sobota
    lørdag
    niedziela
    søndag

     

    Powtórz dni tygodnia, słuchając piosenki.Dni tygodnia zaczynają się od 0:32, ale na tym etapie kursu powinno udać się też wyłapać kilka innych znanych już słówek. Uwaga - to jest reklama i bardzo wpada w ucho :)



    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


A:For et vær! Det er så varmt!
K:Ja. Sola Skinner, det blåser en lett vind. Nydelig.
A:Liker du å svømme?
K:Det liker jeg veldig godt. Og du? Kan du svømme?
A:Ja, naturligvis. Men jeg foretrekker å sykle eller løpe.
K:Jeg liker også det men foretrekker vintersport.
A:Du kommer jo fra Lillehammer.
K:Ja. Uansett er jeg født på vinteren – i desember. Og du, liker du vinteren?
A:Jeg liker alle årstider.
K:Har du ikke yndlingsmåned?
A:Mai kanskje.
***
A:Thomas, hvilken årstid liker du best?
T:Jeg liker våren.
A:Liker du vintersport?
T:Nei. Jeg liker ikke snø. Om vinteren fryser jeg. Man må ta på seg så mye klær.
A:Hva gjør du på fritiden om vinteren?
T:Jeg sitter hjemme med varm te og leser. Jeg går også på kino og på konserter.
A:Driver du ikke med sport?
T:Jeg spiller basketball. Det kan man heldigvis spille inne.

 
For et vær!
Ale pogoda!
 
Sola skinner
słońce świeci
 
skinne
świecić
 
svømme
pływać
 
foretrekke
woleć
 
sykle
jeździć na rowerze
 
løpe
biegać
 
vintersport
sporty zimowe
 
mest
najbardziej
 
uansett
poza tym
 
født
urodzony
 
yndlings-
ulubiony
 
årstid
pora roku
 
alle
wszystkie
 
en vår
wiosna
 
en vinter
zima
 
snø
śnieg
 
fryse
marznąć
 
drive med sport
uprawiać sport
 
heldigvis
na szczęście
 
inne
wewnątrz
 
 
LICZEBNIKI PORZĄDKOWE
Liczebniki porządkowe tworzymy poprzez dodanie do liczebnika głównego końcówki –ENDE, lub brakujących liter, tak by liczebnik kończył się na –ENDE. Wyjątek stanowią liczebniki 1-6, 11, 12, 100, 1000 (patrz tabela)
1
første
 
2
annen, annet, andre
 
3
tredje
 
4
fjerde
 
5
femte
 
6
sjette
 
7
sjuende / syvende
 
8
åttende
 
9
niende
 
10
tiende
 
11
ellevte
 
12
tolvte
 
13
trettende
 
14
fjortende
 
15
femtende
 
16
sekstende
 
17
syttende
 
18
attende
 
19
nittende
 
20
tjuende / tyvende
 
30
trettiende / tredevte
 
40
førtiende
 
50
femtiende
 
60
sekstiende
 
70
syttiende
 
80
åttiende
 
90
nittiende
 
100
hundrede
 
1000
tusende
 

Tworząc liczebniki porządkowe w przedziale 21-99, odmieniamy tylko rząd jedności
21- tjueførste
54- femtifjerde

Można też tworzyć liczebniki porządkowe w oparciu o alternatywny sposób podawania liczebników 21-99

25 – femogtyvende

DATY
Rok podajemy, wstawiając najpierw ilość setek, później dziesiątek. Używamy liczebników głównych. Wszystko zapisujemy razem.
1953- nittenfemtitre
1892- attennittito
1984- nittenåttifire

Powyżej roku 2000 rok podajemy tak jak normalne liczby
2012- to tusen og tolv
2020 - to tusen og tjue

Przy podawaniu dnia miesiąca używamy liczebników porządkowych.
3.05 – den tredje mai
12.09 – den tolvte september

Również miesiąc można zastąpić liczebnikiem porządkowym (dodajemy wtedy i)
3.05 – den tredje i femte
12.09 – den tolvte i niende


MIESIĄCE
styczeń
januar
luty
februar
marzec
mars
kwiecień
april
maj
mai
czerwiec
juni
lipiec
juli
sierpień
august
wrzesień
september
październik
oktober
listopad
november
grudzień
desember


 

Posłuchaj, jak Thomas opowiada o trzech norweskich świętach. Nie przejmuj się, że nie zrozumiesz wszystkiego. Postaraj się tylko wyłapać nazwy tych świąt, ich daty oraz rok, w którym Norwegia uzyskała swoją pierwszą konstytucję.

ODPOWIEDŹ


BEZOKOLICZNIK
Po niektórych czasownikach może być użyty kolejny czasownik. Do tej grupy należą przede wszystkim czasowniki modalne.

czasownik modalny (bezokolicznik)
czasownik modalny w formie osobowej
tłumaczenie
kunne
kan
móc, potrafić
måtte
musieć
ville
vil
chcieć
burde
bør
mieć powinność


Czasownik występujący po czasowniku modalnym jest zawsze w bezokoliczniku

Jeg kan svømme. (Potrafię pływać)
Han kan hjelpe meg.
(On może mi pomóc)
Du må prøve. (Musisz spróbować)
Vi bør snakke med ham. (Powinniśmy z nim porozmawiać)

Również po wielu innych czasownikach może stać kolejny czasownik. Jest on wtedy użyty w pełnym bezokoliczniku (z å).
Jeg elsker å svømme. (Kocham pływać.)
Jeg liker å lese. (Lubię czytać.)
Han begynner å løpe. (On zaczyna biec.)
Hun prøver å finne jobb. (Ona próbuje znaleźć pracę)

 

Użyj bezokolicznika z å lub bez

 

Wybierz odpowiedni czasownik


POWTÓRKA